15 Mayıs 2013 Çarşamba

'gönlünden' grevi geçiren thy çalışanlarının tek rakipleri yorgunluk!


THY'deki çalışma saatleri böyle protesto edildi.
Hükümet, Bakanlar Kurulu ile erteleme kararı almayınca, THY’de grev resmen başladı. Katılım oranı düşük olurken, greve katılanların ‘uykum var’ pankartları en büyük sorunlardan birinin de ‘çalışma saatleri’ olduğunu ortaya koydu. Üstelik yeni dönemde aylık çalışma süresinin 30 kat artması gündemde…
Önceki gece grev kararını açıklayan Türkiye Sivil Havacılık Sendikası’nın (Hava İş) eylemine genel olarak ilgi göstermeyen Türk Hava Yolları (THY) personeli, buna rağmen çok çalışmalarına neden olan ‘yorgunluk’ nedeniyle adeta isyan durumunda bulunuyor. Ancak aylık olarak ellerine geçen ortalama 4 ile 6 bin lira nedeniyle tepkilerini gizleme yoluna gidiyorlar.
THY tarafından geçen ay dağıtılan ve ‘personelin anayasası’ olarak görülen Kabin Ekibi El Kitabı’nda (CCM) yapılan değişiklikler, THY çalışanlarını isyan ettirdi. Bu kapsamda THY, şu anda uygulamada olan 23’ncü dönem toplu iş sözleşmesini yürürlülükten kaldırarak, bunun yerine Sivil Havacılık tarafından belirlenen SHT6-A kurallarını CCM’in içine dahil etti.

Çalışma süreleri artıyor

Şu anda uygulamada olan kurallar gereğince kabin memurlarının aylık olarak 180 saat olan çalışma süreleri, 210 saate çıkarılması gündemde. Bununla birlikte haftalık uçuş süreleri de 30 saatten 36 saate çıkarılırken, aylık izin süreleri de 8 günden birisi gidilen ülkede kalınması şartıyla 7 güne indiriliyor. Personeli isyan ettiren bir diğer nokta da şu anda 24 saatten önce yapılması gereken uçuş tebliğ değişikliklerinin herhangi bir zaman zarfından çıkarılması oldu. Konu hakkında görüş bildiren bir personel, “Yeni düzenleme ile dinlenmeye zamanımız kalmadığı için uçuş güvenliği de tehlikeye giriyor. Ancak maaşlarımız nedeniyle işsiz kalırız korkusuyla greve destek veremiyoruz” ifadelerini kullanıyorlar.
Avrupa Komisyonu çatısı altındaki Avrupa Hava Güvenliği Ajansı’nın (EASA) mevzuatlarına göre havayolu işleticileri bir aylık dönemde uçucu ekiplerini maksimum 190 saat uçurabiliyorlar.

***
16 Mayıs tarihli grev sayfamız.
Yeni uygulamayla çalışanların aylık mesaisi 210 saate çıkacak


Aylık mesai 
Şimdi - 180 saat
THY’nin istediği - 210 saat

Haftalık uçuş süresi 
Şimdi - 30 saat
THY’nin istediği - 36 saat

Boş gün
Şimdi - 8 adet
THY’nin istediği - 7 adet (biri konaklamada verilebilir)
 
Minimum dinlenme
Şimdi - Ana üs 12 saat konaklama 10 saat
THY’nin istediği - 24 saat içinde uçucu ekibinin her bir üyesine ayrı ayrı en az 10 saat dinlenme süresi verilir. Bu 24 saatlik süre bir önceki dinlenme süresinin bitiminden itibaren başlar   10 saatlik dinlenme süresi konaklama meydanlarında 8 saat uygulanabilir

Pas
Şimdi - Göreve gidiş ve dönüşlerde mesaiden sayılır
THY’nin istediği - Göreve gidişte 4 saatten az ise yüzde 75’i mesaiden sayılır. Ana üsse dönüşte mesaiden sayılmaz,

Ay tanımı 
Şimdi - Birbirini takip eden 30 gün
THY’nin istediği - Takvim ayı

Boş gün tanımı
Şimdi - Takvim günü ve yeri değiştirilmez
THY’nin istediği - Gün ile tanımlanmış diğer haklar yok.

Uçuş tebliğ değişikliği
Şimdi - Mutlaka 24 saatten önce yapılır
THY’nin istediği - Kısıtlama yok

Görev sayısı
Şimdi - Günde sadece bir görevle sınırlı
THY’nin istediği - Kısıtlama yok

Görev biçimi
Şimdi - Ortaklık günlük uçuş aksaklıkları ve uçuş operasyonunun doğası gereği oluşabilecek uçucu ekip ihtiyaçları için yeterli sayıda nöbetçi ekip planlar. Bu tür ihtiyaçlar aynı gün bir başka göreve planlanmış uçucu ekip üyesinin bu görevi kesintiye uğratılarak veya değiştirilerek karşılanamaz.
THY’nin istediği - Böyle bir kısıtlama yok.

Konaklama gün sınırlama
Şimdi - Uçucu ekiplerin aylık uçuş planlamalarında toplam konaklama 15 günü (Uzun menzil ER) uçuş görevlerinde 12 geceyi aşamaz
THY’nin istediği - Böyle bir kısıtlama yok

***



THY’nin 10 yıllık seyri

Yıllar    Çalışan sayısı            Uçak sayısı    Piyasa değeri (milyon dolar)         

2003   10.239                       65                   0.9
2004   10.956                       73                   1
2005   11.121                       83                   1.1
2006   10.324                       103                 0.7
2007   10.453                       101                 1.3
2008   11.520                       127                 0.6
2009   12.750                       132                 3.3
2010   14.206                       153                 3.5
2011   15.737                       179                 1.3
2012   18.857                       202                 4.2
2013   17.036                       219                 5.3
(çalışan sayısında THY teknik işçilerine yer verilmemiştir. Aşağıdaki tabloda THY teknik işçileri de var) 

İş yükü büyümeye bağlı olarak artış gösterdi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder