![]() |
| THY'deki çalışma saatleri böyle protesto edildi. |
Önceki gece grev kararını
açıklayan Türkiye Sivil Havacılık Sendikası’nın (Hava İş) eylemine genel olarak
ilgi göstermeyen Türk Hava Yolları (THY) personeli, buna rağmen çok çalışmalarına
neden olan ‘yorgunluk’ nedeniyle adeta isyan durumunda bulunuyor. Ancak aylık
olarak ellerine geçen ortalama 4 ile 6 bin lira nedeniyle tepkilerini gizleme
yoluna gidiyorlar.
THY tarafından geçen ay dağıtılan
ve ‘personelin anayasası’ olarak görülen Kabin Ekibi El Kitabı’nda (CCM) yapılan
değişiklikler, THY çalışanlarını isyan ettirdi. Bu kapsamda THY, şu anda
uygulamada olan 23’ncü dönem toplu iş sözleşmesini yürürlülükten kaldırarak,
bunun yerine Sivil Havacılık tarafından belirlenen SHT6-A kurallarını CCM’in
içine dahil etti.
Çalışma süreleri artıyor
Şu anda uygulamada olan
kurallar gereğince kabin memurlarının aylık olarak 180 saat olan çalışma
süreleri, 210 saate çıkarılması gündemde. Bununla birlikte haftalık uçuş
süreleri de 30 saatten 36 saate çıkarılırken, aylık izin süreleri de 8 günden
birisi gidilen ülkede kalınması şartıyla 7 güne indiriliyor. Personeli isyan
ettiren bir diğer nokta da şu anda 24 saatten önce yapılması gereken uçuş
tebliğ değişikliklerinin herhangi bir zaman zarfından çıkarılması oldu. Konu
hakkında görüş bildiren bir personel, “Yeni düzenleme ile dinlenmeye zamanımız
kalmadığı için uçuş güvenliği de tehlikeye giriyor. Ancak maaşlarımız nedeniyle
işsiz kalırız korkusuyla greve destek veremiyoruz” ifadelerini kullanıyorlar.
Avrupa Komisyonu çatısı
altındaki Avrupa Hava Güvenliği Ajansı’nın (EASA) mevzuatlarına göre havayolu işleticileri
bir aylık dönemde uçucu ekiplerini maksimum 190 saat uçurabiliyorlar.
***
Yeni uygulamayla çalışanların aylık mesaisi 210 saate çıkacak
Aylık mesai
Şimdi - 180 saat
THY’nin istediği - 210 saat
Haftalık uçuş süresi
Şimdi - 30
saat
THY’nin istediği - 36 saat
Boş gün
Şimdi - 8 adet
THY’nin istediği - 7 adet (biri konaklamada verilebilir)
Minimum dinlenme
Şimdi - Ana üs 12 saat konaklama
10 saat
THY’nin istediği - 24 saat içinde uçucu
ekibinin her bir üyesine ayrı ayrı en az 10 saat dinlenme süresi verilir. Bu 24
saatlik süre bir önceki dinlenme süresinin bitiminden itibaren başlar 10 saatlik dinlenme süresi konaklama meydanlarında
8 saat uygulanabilir
Pas
Şimdi - Göreve gidiş ve
dönüşlerde mesaiden sayılır
THY’nin istediği - Göreve
gidişte 4 saatten az ise yüzde 75’i mesaiden sayılır. Ana üsse dönüşte mesaiden
sayılmaz,
Ay tanımı
Şimdi - Birbirini takip eden 30 gün
THY’nin istediği - Takvim ayı
Boş gün tanımı
Şimdi - Takvim günü ve yeri
değiştirilmez
THY’nin istediği - Gün ile tanımlanmış diğer
haklar yok.
Uçuş tebliğ değişikliği
Şimdi - Mutlaka 24
saatten önce yapılır
THY’nin istediği - Kısıtlama yok
Görev sayısı
Şimdi - Günde sadece bir görevle sınırlı
THY’nin istediği - Kısıtlama yok
Görev biçimi
Şimdi - Ortaklık günlük uçuş aksaklıkları ve
uçuş operasyonunun doğası gereği oluşabilecek uçucu ekip ihtiyaçları için
yeterli sayıda nöbetçi ekip planlar. Bu tür ihtiyaçlar aynı gün bir başka
göreve planlanmış uçucu ekip üyesinin bu görevi kesintiye uğratılarak veya
değiştirilerek karşılanamaz.
THY’nin istediği - Böyle bir
kısıtlama yok.
Konaklama gün sınırlama
Şimdi - Uçucu
ekiplerin aylık uçuş planlamalarında toplam konaklama 15 günü (Uzun menzil ER)
uçuş görevlerinde 12 geceyi aşamaz
THY’nin istediği - Böyle
bir kısıtlama yok
***
THY’nin 10 yıllık seyri
Yıllar Çalışan sayısı Uçak sayısı Piyasa
değeri (milyon dolar)
2003 10.239 65 0.9
2004 10.956 73 1
2005 11.121 83 1.1
2006 10.324 103 0.7
2007 10.453 101 1.3
2008 11.520 127 0.6
2009 12.750 132 3.3
2010 14.206 153 3.5
2011 15.737 179 1.3
2012 18.857 202 4.2
2013 17.036 219 5.3
(çalışan sayısında THY teknik işçilerine yer verilmemiştir. Aşağıdaki tabloda THY teknik işçileri de var)
![]() |
| İş yükü büyümeye bağlı olarak artış gösterdi. |



Hiç yorum yok:
Yorum Gönder