ÜNSAL EREKEUlaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından tarafından serbestleşme yönünde atılan adımlar sonucu havacılık sektörünün 2003 yılında rekabete açılması ile Türkiye’deki sivil havacılık sektörü ve havalimanları büyümede adeta uçtu.
Geçmişte sadece İstanbul ve Ankar
Havayolu şirketleri uçak sayısında yüzde 145, koltuk kapasitesinde yüzde 136, kargo kapasitesinde yüzde 318, taşınan yolcu sayısında yüzde 400, hava sahamızı kullanan uçak sayısında yüzde 160 artış yaşandı.
Uluslararası örgütlerin ve araştırma kuruluşlarının yaptığı pazar analizlerine göre Türkiye yıllık ortalama yüzde 10’un üzerinde büyüme oranı ile 20 yıl içinde en hızlı büyüyecek pazarlar arasında gösteriliyor. Buna göre uluslararası tahminler ışığında Türk tesciline kayıtlı büyük gövdeli uçak sayısının on yıl içinde iki katına çıkarak 750 uçağı bulması, yolcu sayısının da 350 milyon olacağına tahmin ediliyor. 2023 yılına kadar ise toplam uçak sayısının 500’e çıkması hedefleniyor.
Son on yılda uçak trafiğinde müthiş bir patlama oldu, 2003 yılında 529 bin 205 olan uçak trafiği, 2012 yılı sonunda 1 milyon 376 bin 876 olarak gerçekleşti, 2013 Ekim itibarı ile de 1 Milyon 282 bin 747’ye ulaştı.
Türkiye Geneli Havalimanlarında 2003 yılında 34 Milyon 443 bin 655 olan yolcu trafiği, 2012 yılı sonunda 131 milyon 029 bin 516 olarak gerçekleşti. 2013 Ekim sonunda bu rakam 130 milyon 029 bin 516 oldu.
Sivil havacılık şirketleri
1 - Bilal Ekşi / Sivil Havacılık Genel Müdürü
IATA tarafından yapılan 2009-2013 tahminlerine göre Türkiye’nin iç hat yıllık yolcu sayısı büyüme oranı yüzde 8.4, dış hat büyüme oranı ise yüzde 6.3 olarak öngörülmesine rağmen Türk sivil havacılığı bu tahminlerin üzerinde bir büyüme göstermiştir. Sektörün serbest rekabete açılması ile on yıllık dönemde iç hat yolcu sayımız 7.5 kat artış göstererek 64,5 milyona, dış hat yolcu sayımız ise yolcu sayımız 65,5 milyona yükselerek toplamda 130 milyon yolcu sayısına ulaşılmıştır.
Sivil havacılık sektörüne yönelik sadece 2012 yılında 46 yasal düzenleme yapılmıştır. Bu mevzuat çalışmalarıyla birlikte son 10 yılda toplam 172 tane mevzuat düzenlemesi gerçekleştirilmiştir. Böylece, uluslararası pek çok kural ve standart ülkemiz mevzuatına kazandırılarak, uçuş emniyetindeki seviyenin arttırılmasının temel zemini oluşturmuştur.
2 - Temel Kotil / Türk Hava Yolları Genel Müdürü
1933 yılında 5 uçakla başlayan Türk Hava Yolları, bugün 230 uçaktan oluşan filosuyla, 198 dış, 42 iç hat olmak üzere 240 noktaya sefer yapan dünyanın en büyük 4’ncü uçuş ağına sahip havayolu olarak devam ediyor.
Dünya hava trafiğinin yüzde 66’sı İstanbul üzerinden geçiyor. Ülkemize ve İstanbul’a 3 saatlik menzil içinde 41 ülke 78 şehir Türkiye içindekiler dahil (116) şehir, 4 saatlik menzil için 53 ülke 118 şehir Türkiye dahil (156) şehir, 5 saatlik menzil için 66 ülke 143 şehir Türkiye dahil (181) şehir bulunuyor. İstanbul’un hub özelliğini gerçekleştirme yolunda önemli mesafe aldık. Transfer yolcu sayımız 2005-2012 arasında yüzde 35 arttı. Bu yıl yüzde 42 artışla 12.7 milyon transfer yolcu hedefliyoruz.
Bütün bu yatırımların sonuçlarını her yıl artan yolcu sayımızla alıyoruz. Türk Hava Yolları 2012 yılında taşıdığı 39 milyon yolcu ile yolcu sayısı bakımından Avrupa’nın 3. büyük havayolu şirketi konumuna ulaştı. Bu yıl 46 milyon yolcu taşımayı hedefliyoruz. Sefer yaptığımız 104 ülke ile dünyada en fazla ülkeye uçan havayolu şirketiyiz. Bu alanda kırılması güç bir rekora imza attık.
a olmak üzere iki merkezden 25 noktaya 8.5 milyon misafir taşınan Türk havayolu sektöründe bugün 6 havayolu ve 7 merkezden 46 noktaya 50.5 milyon misafir taşınıyor. Türkiye havacılığında iç ve dış hatlarda toplam 240 noktaya uçuş gerçekleştirilirken, dünyanın en büyük uçuş ağında sahip 5’nci ülkesi haline geldi.
3 - Sertaç Haybat /Pegasus Hava Yolları Genel Müdürü
1 Kasım 2005’te bir Esas Holding şirketi olarak yola çıktığımızda 14 uçakla, yurt içinde 6 noktaya tarifeli seferler düzenliyorduk. Bugün geldiğimiz noktada 45 uçaklık filomuzla Avrupa, Balkanlar, Kafkaslar ve Ortadoğu’da toplam 30 ülkede 76 noktaya seferler düzenleyen, Türkiye’nin ve bölgenin öncü düşük maliyetli havayoluna dönüştük. Attığımız adım 8 yılda katlanarak büyürken, düşük maliyetli havayolu modeli Türkiye’de herkes tarafından kabul görür, tercih edilir bir modele dönüştü ve uçakla seyahat herkes tarafından erişilebilir bir hale geldi.
Yılın 9 aylık döneminde 12.6 milyon misafir taşıyarak bir önceki yılın aynı dönemine göre misafir sayısını yüzde 22 artırdık. Buna paralel olarak, aynı dönemde doluluk oranımız da 1.7 puan artarak yüzde 80.6’ ya ulaştı.
4 – Murat Ersoy / Atlasjet Yönetim Kurulu Başkanı
Ülkemizde havacılık sektörü gelişimini, diğer ulaşım yollarını kullanan insanları kendisine çekmeyi başararak sağladı. Uzun mesafe yolcuları, otobüs yerine uçakla yolculuk yaparak daha konforlu seyahat etmenin, zamandan kazanmanın farkına vardı. Zamanla yolcuların, sunulan hizmetlere karşı seçiciliği de arttı. Yolcular tercihlerini aynı fiyata daha iyi hizmet veren firmadan yana kullanmaya başladı. Dolayısıyla Atlasjet’in doluluk oranlarının çok yüksek olması da, yolcunun aynı fiyata daha kaliteli hizmet almasından kaynaklanıyor.
Büyüme stratejimizden bahsedecek olursak; yatay büyüme yani destinasyon sayımızı artırarak büyüme stratejimiz doğrultusunda, 2013 Ocak ayından beri toplam 9 yeni hat açmış olduk. Şu an iç hatlarda Antalya, Bodrum, İzmir, Adana, Kayseri, Gaziantep, Van ve Iğdır, Edremit ve Dalaman, dış hat ise Erbil, Süleymaniye, Kıbrıs, Tahran, Cidde, Medine, Simferopol, Tiflis ve Mikanos seferleri bulunacak.
Havaalanı işletme şirketleri
1 - Orhan Birdal / DHMİ Yönetim Kurulu Başkanı
Türkiye, 2003 yılından itibaren havacılık sektöründe büyük bir gelişim sürecine girmiş bulunuyor. Son 10 yılda dış hat yolcu trafiği, her yıl ortalama olarak yüzde 11.2 artış gösterdi. Türkiye’de 2003 yılında 55 milyon 100 bin olan terminallerin yolcu kapasitesi 2013 yılında yaklaşık 189 milyona yükseldi. 2003 yılında 26 olan aktif havalimanı sayısı bugün itibarı ile 52'ye yükseldi. Hava sahamızda kontrollü uçuş yolu uzunluğu 63 bin 136 kilometreye ulaştı. Kurum olarak etkin bir havalimanı ağı kurmak ve sürekli geliştirmek suretiyle, toplumun bu sektörden daha çok yarar sağlamasını amaçlıyoruz.
2 – Sani Şener / TAV Grubu Genel Müdürü
İişlettiğimiz 12 ve ayrıca inşa ettiğimiz altı havalimanından THY ve diğer Türk özel sektör havayollarının Türkiye’ye uçuşları çok ciddi ölçüde artmıştır. TAV’ın 2000 yılında 9 milyon yolcusu varken 2012 de 72 milyon yolcuya hizmet etmiştir. 2013 sonunda da 85 milyon yolcuya hizmet etmeyi bekliyoruz. Çalışan sayımız, altyüklenicilerle birlikte grup olarak 50 bin kişiyi bulmuştur. Ulaştırmadaki 2023 hedeflerine bizi ancak devamlı değişim, sürekli inovasyon ve yenileme becerilerimiz götürebilir.
3 – Gökhan Buğday / Sabiha Gökçen Havalimanı Genel Müdürü
2009, 2010 ve 2012 yıllarında dünyanın ve Avrupa’nın en hızlı büyüyen havalimanı seçilen İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı olarak, 2013 yılında da hızlı büyümemize yılın geri kalan dönemi itibariyle devam ediyoruz. Yılın ilk 10 ayında 15.7 milyon yolcu havalimanımızdan giriş ve çıkış yaptı. Önümüzdeki yıl ise 22 milyon yolcu sayısına ulaşmayı hatta geçmesini amaçlıyoruz.
Havalimanımızdan halen yaklaşık 47 yerli ve yabancı havayolu, yurtdışında 90, yurtiçinde ise 33 olmak üzere toplamda 133 noktaya uçuş gerçekleştiriyor. Devreye girecek olan 2. pist ile birlikte halen 32 civarında olan saatlik uçak iniş kalkış kapasitemiz 70 civarına ulaşmış olacak.
4 – Abdullah Keleş / IC Holding Yönetim Kurulu Üyesi
Holding olarak 45 milyon yolcu kapasiteli Antalya Havalimanı, Uluslararası Zafer Bölgesel Havalimanı’nın yapımı ve işletmeciliği, Dünya'nın ikinci deniz üzerine inşa edilen Ordu-Giresun Havalimanı’nın yapımı ve İzmir Adnan Menderes Havalimanı’nın dışhatlar terminali yapımının yanı sıra Baltık Bölgesi'nin en önemli havalimanı ve Rusya’nın 3. büyük havalimanı olan St. Petersburg Pulkovo Havalimanı’nın yapımı ile Bulgaristan Varna ve Burgaz Havalimanları yapımı projelerini başarı ile gerçekleştirmeye devam ediyoruz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder