Havaların bir türlü istenilen sıcaklığa ulaşmaması, henüz
sonuçları belli olmayan sınavlar, yaz mevsiminin ortasına gelen Ramazan ayı ve
de tabii ki Türk turizminde 2015 yılına damgasını vuran Rusya’daki ekonomik
kriz… Bu sorunların tamamı alt alta konulduğunda Ege bölgesindeki tesisler de diğer
turizm bölgelerinde olduğu gibi 8 ay boyunca heyecanla bekledikleri sezona ekside
başladılar.
Ege’nin denize kıyısı olan üç turizm bölgesi var. İlk 5
ayda bu bölgelerdeki yabancı turist kaybı İzmir’de yüzde 14, Muğla’da yüzde 11
ve Aydın’da da yüzde 8 olarak ölçüldü. Almanya, İngiltere ve Hollanda başta
olmak üzere üç ildeki turist kaybı ise 120 bini geçti. Türkiye’nin yatak kapasitesinin
yaklaşık 4’te 1’ini oluşturan tesislerin sahipleri bu kapasiteyi nasıl
dolduracaklarının hesabını yapıyorlar. Öyle ki, sektör temsilcileri yerli
turistin artışta olduğuna dikkat çekiyorlar ancak buna rağmen kaybın bu artışla
karşılanmayacağının altı çiziliyor.
YERLİ TURİST DE
YUNANA GİDERSE?
Antalya’ya göre çok daha fazla Avrupalı turiste hitap
eden bölge tesisleri, Rusya’daki ekonomik krizin bir domino etkisi yarattığına
dikkat çekiyorlar. Buna göre Antalya’da turist çekmek için dış pazara yönelik fiyat
kırmalar yaşanırken, Ege bölgesi turizmcileri de ellerindeki pazarları
kaptırmamak için fiyatlarını indiriyorlar. Bunlar karşısında bölgenin değeri
ucuzluyor.
Ege için bir diğer sorunun ise suyun karşı yakasındaki
Yunanistan olabilir. Buna göre özellikle Bodrum’da yüksek restoran ve konaklama
fiyatları yerli turisti buralara feribotla yarım saat uzaklıktaki Rodos ve Kos
gibi Yunan Adaları’na çekebileceği ifade ediliyor. Otelciler açıktan dillendirmese
de ekonomik kriz içerisindeki Yunanistan’daki hizmet fiyatlarının sürekli
olarak azaldığı bir gerçek olarak karşılarında duruyor.
CRUİSE YOLCUSU DA DİBE VURDU
Daha çok yerli turistin tercih ettiği Ege Bölgesi, yoğun
yabancı gelişi sağladığı alternatif turizm seçeneklerini de kaybetmeye başladı.
Bunlardan birisi de cruise turizmi. İzmir Alsancak Limanı’na 2013 yılının ilk 5
ayında 122 bin 139 yolcu gelirken, bu rakam 2014’te 97 bin 136’ya ve bu yıl ise
25 bin 595’e kadar düştü. Buradan bakıldığında geçen yıla göre cruise
yolcusunda yüzde 49.8’lik düşüş meydana geldi. Bu önemli düşüşteki etkinin
başlıca noktası ise daha önce turistlerin ayakbastı paralarını ödeyen İzmir
Ticaret Odası’nın artık devreden çıkması oldu. Ulaştırma Bakanlığı da diğer limanlar
için de emsal olacağı için bunları ödemeyi kabul etmeyince, gemilerin rotaları
başka limanlara kaydı.
****
KRİZLERE DAYANIKLI HALE GELMEK BİRLİK OLMALIYIZ
Türkiye Turizm Yatırımcıları Derneği (TTYD) Başkanı Murat
Ersoy
Türkiye dünyada alternatifi bulunmayan bir turizm cenneti
olarak öne çıkıyor. Ancak bazı dönemlerde meydana gelen bu tür kriz
ortamlarının sıkıntı yarattığı bir gerçek. Burada ürünün büyümesini kontrol
ederek büyüme söz konusu olmaz. Dünyadaki turizm sektörüne yönelik pazarlamayı
geliştirme ve artan kapasiteyi de pazarlayabilme yeteneğine sahip olunması
gerekiyor. Devlet şimdiye kadar hizmet sektöründe başarılı olabilmiş değil,
bunu Turban ve diğer örneklerinden görüyoruz. Dolayısıyla turizm yatırımlarını
devlet tek başına yapamaz. Bu noktada devletten turizm organizasyon yapısını
özel sektöre yönelik organize etmesini bekliyoruz. Bir birlik yasası altında şu
anda çalışan TÜRSAB ile birlikte ortak hareket edecek bir organizasyon olmalı
bu. Tur operatörü, seyahat acentesi, havayolu şirketi, otel, restoran gibi
turistik faaliyetleri bir çatı altında bulunduracak bir organizasyon özel
sektör yetenekleriyle bugün yaşadığımız krizlere karşı sektörü de dayanıklı
hale getirecektir.
BU KRİZ ZAMANLARI İÇİN BİZE YENİ YASA LAZIM
Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamaları Birliği (ETİK) Başkanı
Mehmet İşler
Bu yıl maalesef turizm pek parlak gitmiyor. Rus
pazarındaki sıkıntı herkesi etkiliyor. İzmir’de düşüş geçen yıla göre yüzde
14’ler seviyesinde bulunuyor. Buna karşılık fiyat indirimiyle yerli pazar
devreye girer diye düşündük ancak seçimler, sınavlar, kötü giden havalar ve
Ramazan dönemi nedeniyle insanların tatil ihtiyacı oluşmadı. Rusya, İsrail,
İran, Suriye, Irak gibi pazarlarındaki kaybı dolduramayınca sıkıntı başladı. Son
yılların yıldızı cruise turları da ayakbastı ücretinin artık karşılanmaması
nedeniyle rotayı başka yere çevirdi. Bu ikisine de önlem alınmıyor. 2634 sayılı
turizm teşvik kanunu bu gibi kriz durumlarında yetersiz kalıyor. Kriz dönemlerinde
inisiyatif almamız için bu kanun yenilenmeli ve özel sektöre güvenilmeli.
ANTALYA DOMİNO ETKİSİ YARATTI
Bodrum Otelciler Derneği (BODER) Başkanı Halil Özyurt
Bu yıl sıkıntılı bir sezon geçiriyoruz. Bunun böyle
olacağı yılbaşında belliydi. Bizim hedef pazarımız Rusya değil, Bodrum’a yıllık
55 bin Rus gelir. Ancak Rusya’daki ekonomik kriz nedeniyle bir domino etkisi
oluştu. Dolulukları yukarı çıkartmak için Antalya’daki fiyatların düşmesi nedeniyle
buraya doğru bir ilgi oluştu. Bunun için biz de turistimizi tutmak için belli
oranlarda indirime gittik. Ancak buna rağmen bu yıl yüzde 5 ile 10 arasında gelen
turist sayısını eksiyle kapatacağız. Gelecek yıl için daha doğru bir turizm politikası
oluşturmamız gerekiyor.
ÜYELERE DİKKATLİ OLUN ÇAĞRISI
Kuşadası Otelciler Derneği (KODER) Başkanı Tacettin Özden
Bu yıl otel doluluklarında geçen yıllara göre yüzde 25’e
varan düşüşler söz konusu. Bu noktada Antalya’nın Ruslar konusunda yaşadığı
sıkıntı bize de yansıdı. Bunun yanı sıra bir yılda bin oda kapasiteli 3 tesis
devreye girdi. Onlar da pay alınca sıkıntı büyüdü. Yüzde 90’ın altına düşmeyen
doluluklar Temmuz ve Ağustos’ta da yükselmezse bu yıl kayıplar daha da
artacaktır. Üyelerimize bu kriz ortamının gelecek yıllarda da süreceğini, bunun
üzerinden hesap kitap yapmalarını tavsiye ediyoruz.
BU YILI YAŞANMAMIZ KABUL ETMELİYİZ
Shaia Hotels Yönetim Kurulu Başkanı Gürel Aydın
Bu yıl işler genel olarak kötü seyrediyor. Bundan da
herkes payını alıyor. Otelciler olarak gelecek yıl kontratlarını bugünkü ruh haliyle
yapmamamız lazım. Bu yılı yaşanmamış olarak kabul edip, fiyatları yerlere
indirmemeliyiz. Öte yandan otelciler olarak fiyatlar çok pahalı eleştirilerine
katılmıyoruz. Yapılan yeni yatırımlarla burası Türkiye’nin en pahalı tatil
noktası olacak. Her gelir grubuna göre ise ürün var. Ege kıyılarından
Yunanistan’ın Rodos ve Kos adalarına geçişler arttı ama bunun nedeni fiyat
değil farklı yerler görme talebi.
KRİZDEN TEK SIYRILAN KIYI NOKTASI ÇEŞME
Sheraton Çeşme Yönetim Kurulu Başkanı İskender Dilek
Türkiye’nin birçok kıyı noktasında yabancı oranı yüzde 80
iken bu oran bizde yüzde 20 seviyelerinde. Belli kemikleşmiş bir yerli turist
potansiyelimiz var. Bu nedenle Rusya krizinin turizme getirdiğini negatif
havadan etkilenmedik. Ramazan ayı genel sezona geldiği için ve bu yıl serin bir
Haziran ayı geçtiği için doluluklar Temmuz ayına kaldı. Bu dönemde
doluluklarımız yine zirve yapacak.
İLK TETİKLEYEN RUSYA OLDU
Corendon Genel Müdürü Batuğhan Karaer
Türk turizmindeki bu durumu ilk tetikleyen nokta Rusya
oldu. Rusya’dan gelen turistin azalmaması için oteller tarafından fiyatlar
indirildi. Bunu gören Avrupalı tur operatörleri de Türk otellerini indirime
zorladılar. Bunun yanı sıra İslamifobik tutumlar da harekete geçirildi ve
Rusya’nın yanı sıra Avrupa’dan da gelen turist rakamındaki düşüşün önüne
geçilemedi. Bugün itibariyle Bodrum’daki fiyatlar Türk turist için pahalı gelse
de, Avrupalı turist için sorun teşkil etmiyor. Bodrum yabancılara cazip
geliyor. Devlet tarafından verilen uçak koltuğu teşviklerinin Avrupa bölgesine
de yayılmasını istiyoruz.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder