29 Haziran 2015 Pazartesi

İstanbul’da büyük indirim

ÜNSAL EREKE

STR Global’in raporuna göre İstanbul’da mayıs sonu itibarıyla otel dolulukları geçen yıla göre 5.2 puan artarak yüzde 75.3 oldu. Ancak bu sırada en yüksek doluluğa sahip oteller bile yüzde 10’a kadar fiyat indirdi. Anadolu yakasında indirim yüzde 50’leri buldu
Türkiye’nin en önemli sektörleri arasında başı çeken turizmde bu yıl baş gösteren sıkıntıyı araştırdığımız Turizm Dosyası’nın dördüncü ve son gününde Antalya’dan sonra en fazla turist çeken ikinci şehrimiz İstanbul’u mercek altına aldık. İstanbul’un turizm gündeminde yeni otel yatırımları karşısında sürekli olarak düşen oda fiyatları var. Turistik Otelciler, İşletmeciler ve Yatırımcılar Birliği’nin (TUROB) analizlerine göre oda doluluğu geçen yıla göre yüzde 5.2 artsa bile günlük oda fiyatlarında yüzde 4.1’lik düşüş var. İstanbul’daki turizmciler de Türkiye’deki diğer turizm bölgelerinde olduğu gibi sıkıntıya gireceklerini çok önceden görmelerine rağmen yetersiz önlem alınmasından şikâyetçi.
İstanbul’da çok hızlı bir yatak kapasitesi yapımı var. Ama bunları dolduracak turist şu anda yok. Hal böyle olunca otellerin oda fiyatları sürekli olarak aşağıya doğru iniyor. Turizm temsilcileri İstanbul’un en dolu otellerinde bile geçen yıla göre yüzde 7 ile 10 arasında yaşanan fiyat düşüşlerinin, Anadolu yakasında yüzde 50 indirimle 50 Euro’lara kadar indiğini söylüyorlar.

KONGRE VE TOPLANTILAR ÇEVREDEN ETKİLENİYOR

Son yıllarda şehrin ekonomik girdisi bakımından önemi hızla artan ulusal ve uluslararası toplantı ve kongre organizasyonları ise Türkiye’nin çevresindeki ülkelerdeki belirsizlikler nedeniyle sıkıntıya girmiş durumda. Planlaması 2 yıl önceden yapılan binlerce katılımcının bulunduğu bu organizasyonlar için ülkenin risk taşımaması öncelikli şart. Çevremizdeki ülkelerde yaşanan gelişmeler 2 yıl sonrası için belirsiz bir ortam yarattığından bu İstanbul’u da olumsuz etkiliyor. Otelciler yine de iyimser: “İki yıl sonra kriz biter yine bize dönerler. Bize düşen şey kaliteden ödün vermemek.”

FİYATLAR 145 EURO'NUN ALTINDA!

Dünyanın önde gelen veri ve analiz şirketlerinden STR Global'in hazırladığı ‘Mayıs 2015 Ülke Performans Raporu’ Turistik Otelciler, İşletmeciler ve Yatırımcılar Birliği (TUROB) tarafından analiz edildi. Buna göre İstanbul’da Mayıs 2015 otel dolulukları bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 5.2 artarak yüzde 75.3 olarak gerçekleşti. Bu oran geçen yılın aynı ayında yüzde 71.6 olmuştu. Average Daily Rate (ADR) olarak adlandırılan ortalama günlük satılan oda bedeli de 143.2 Euro olurken, 2014’e göre yüzde 4.1 oranında bir düşüş gösterdi. Bu rakam Mayıs 2014’te 149.3 Euro’ydu. Ocak-Mayıs 2015 döneminde ise İstanbul’da doluluklar yüzde 66.9 oldu. Geçen yılın aynı döneminde bu oran yüzde 63.3 olmuştu. Ortalama günlük satılan oda bedeli ise  126.9 Euro’dan 122.1 Euro’ya geriledi.

****

HERKES DALGA GEÇİYOR AMA TURİZM OLMAZSA OLMAZIMIZ
Turistik Otelciler, İşletmeciler ve Yatırımcılar Birliği (TUROB) Başkanı Timur Bayındır

En büyük pazarımız Almanya ve Rusya. Bunların kaybedilmemesi için ne gerekiyorsa yapılması gerekiyor. Turizm sektörüyle herkes dalga geçiyor. Hükümetler de fazla önemsemiyorlar. İstihdam ve ülkeye getirdiği para bakımından ne kadar önemli bir sektör olduğu gözden kaçırılıyor. Türkiye'daki turizmin gidişatı, İstanbul dahil olmak üzere iyi değil. Daha önce göğsümüzü gere gere iyi derdik ama artık öyle değil. İstanbul'da çok hızlı bir yatak kapasitesi yapımı var. Ama bunları dolduracak turist şu anda yok. Oda konaklama fiyatları aşağıya indi. Şu anda karın tokluğuna çalışıyoruz. Satılık otellerin sayısı artıyor. Bu sıralar da işten çıkartmaların başlayacağını öngörüyoruz.
Fiyatlar düştü, İstanbul'un en iyi satan otellerinde bile 7 ile 10 arasında fiyat düşüşü meydana gelmiş. Özellikle Anadolu Yakası'nda devasa 5 yıldızlı tesisler yüzde 50 indirimle 50 Euro'dan oda satıyorlar. Beklentimiz SSK primlerinin geciktirilmesi, vergisel konuların hafifletilmesi.

BAKANLIK SEKTÖRLE EL ELE DEĞİL

Yaklaşık 10 ay önce bu yılın çok zor geçeceğini gördük. Daha önce önlem alınıp tur operatörüne akaryakıt ve uçak koltuğu desteği adımının atılması gerekliydi. 10 ay önce yüzde 25-30 arasında Rusya bazlı iniş yaşanacağını gördük, ancak bize acenteler bunun yüzde 50'ye varacağını ifade ettiler. Bakanlık sektörle elele olmadığı için tanıtım konusunda atılan adımların nasıl olduğunu daha sonradan öğrendik.
Ramazan öncesinde doluluklarımız bir miktar kıpırdamaya başlamıştı ancak bu ayda yine aşağıya indi. 2 yıl önce THY tarafından yurtdışı ülkelerine yönelik İstanbul'da Ramazan etkinliği düzenlenmiş ve bunun karşılığını almaya başlamıştı. Ancak bundan sonra herhangi bir tanıtım etkinliği de olmadı. Şu anda sıkıntıda seyrediyor.

TOPLANTI GRUPLARINDA ERTELEME SÖZ KONUSU
Dedeman İstanbul Genel Müdürü Recep Altınok

Geçen yıla göre doluluklarda az bir artış söz konusu ama fiyatın düşmesi dikkat çekiyor. Ortadoğu'daki problemler Avrupa pazarındaki dolulukları etkiledi. Bunun yanı sıra uluslar arası toplantı gruplarında da azalma söz konusu. Toplantı organizasyonları 2 yıl içinde yapılıyor. Bizde olmasa bile çevremizdeki ülkelerde yaşanan gelişmeler 2 yıl sonrası için belirsiz bir ortam yarattığı için bu İstanbul'u olumsuz etkiliyor. İstanbul'un Antalya'ya göre önemli bir artısı var ki, o da bütün yumurtaların aynı sepette olmaması. Bugün İran ve Arap pazarında artış söz konusu. Ortadoğu pazarı çok daha fazla büyürse ve bunun yanı sıra Türkiye'de Hükümet kurma süreci tamamlanırsa İstanbul'daki turizm pazarı bir parça düzelecek gibi görünüyor.

TURİSTİN DEĞERİNİ BİLMEZSEK KENDİ KALEMİZE GOL ATARIZ
Titanic Otel Grubu Başkası Mehmet Aygün

Şu anda turizmde meydana gelen kriz Rusya kaynaklı olarak meydana geldi. Ancak buraya gelmeyen insanlar başka yere de gitmediler. Tatillerini iptal ettiler. Bu durumun iki yıl böyle devam edecektir. Bundan sonra elbet geri gelecekler. Fiyat indirimi herkes gibi biz de yaptık. Bunun ayarının iyi yapılması lazım. Fiyat indirmezsen otel boşalıyor, bir anda doluluk düşüyor. Şehir otellerinde düşüş olduğu bir gerçek. Bu açığı kapatmak için yeni pazarlar keşfetmemiz gerekiyor. İstanbul'a 10 milyon turist geliyor. Doğru bir pazarlamayla bu daha yukarılara çıkarılabilir. Önemli bir nokta daha ise kriz var diye elimizdeki misafire kaliteden ödün vermemiz. Bunu yaparsak kendi kalemize gol atarız.

YENİ YATIRIMLAR DOLULUKLARI ETKİLİYOR
The Marmara Collection İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Ata Eremsoy

Piyasada otel bazında bir azalma olduğu görülse de biz öyle görmüyoruz. İstanbul'a gelen turist sayısı artıyor ancak şu anda yeni yatırımların devreye girmesiyle belli bir süre dolulukların azalması söz konusu olabilir. Yapılan araştırmalara göre çok büyük bir kriz yaşanmazsa İstanbul'un ağırladığı turist sayısı 14-15 milyona ulaşacak. Şu anda büyüme yaşandığı için oteller dolmuyor gibi görünüyor. 5 yıldızlı otellerde doluluk ve fiyatlar bakımından yüzde 3-4 düşüş söz konusu oluyor. Türkiye'nin çevresinde oluşan olumsuz koşulların etkisi oluyor.

TABLOLAR

1

İSTANBUL'A GELEN ZİYARETÇİ SAYILARI (OCAK-MAYIS)

AY    2014    2015    DEĞİŞİM (%)
OCAK    635.283    691.496    8.8
ŞUBAT    696.054    732.202    6.9
MART    866.985    944.931    7.7
NİSAN    1.014.662    1.037.506    6.0
MAYIS    1.079.598    1.182.906    6.9
TOPLAM    4.292.585    4.589.041

2

İSTANBUL'A SON 5 YILDA GELEN SAYILARI (OCAK-MAYIS)

YIL    TURİST    DEĞİŞİM (%)
2011    2.790.793    14.6
2012    3.291.911    18.0
2013    3.983.224    21.0
2014    4.292.582    7.8
2015    4.598.041    6.9

3

ÜLKELERİNE GÖRE GELENLER (OCAK-MAYIS)

ÜLKE    2014    2015    DEĞİŞİM (%)
Almanya    425.463    471.733    10.9
İran    187.348    252.941    35.0
Rusya    248.757    208.660    -16.1
İngiltere    175.720    183.938    4.7
Fransa    179.344    174.826    -2.5

4

KONAKLAMA TESİSLERİ

İŞLETME BELGELİ TESİSLER
TESİS SAYISI    ODA SAYISI    YATAK SAYISI
477    45.384    96.776

YATIRIM BELGELİ TESİSLER
TESİS SAYISI    ODA SAYISI    YATAK SAYISI
187    22.526    46.515

TOPLAM
TESİS SAYISI    ODA SAYISI    YATAK SAYISI
664    67.910    143.291


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder