25 Haziran 2015 Perşembe

Su çok güzel gelsenize!

ÜNSAL EREKE

Başta Rusya olmak üzere birçok pazarda kan kaybeden Türkiye turizm sektörü, seçim ve ramazanın etkisi ile yerli turistte de aradığını bulamadı. Turizmin başkenti Antalya’nın bazı bölgelerinde doluluk oranı hâlâ yüzde 40’larda. İşten çıkarmalar şimdiden başladı bile!
2015 yılına 43 milyon turist hedefi ile adım atan Türk turizm sektörü, Rusya başta olmak üzere birçok pazarda büyük düşüşler yaşarken, önce seçim ve ardından gelen ramazan ayı da yerli turistin tatil planlarını temmuzun ikinci yarısına bıraktı. İlk beş ayda Türkiye’ye gelen turist sayısında çift haneli düşüşler moralleri bozdu. Antalya’dan, İzmir’e, İstanbul’dan Kapadokya’ya kadar sektör bu yılı hasarsız atlatmanın formülünü arıyor.

RUSLARIN YARATTIĞI KAYIP
3 MİLYAR DOLARI BULACAK

En büyük hasar da geçen yıl 12.5 milyon turisti ağırlayan Türkiye’nin turizm başkenti Antalya’da gözleniyor. Yıllardır Antalya turizmini ayakta tutan ve zaman zaman en büyük pazar olan Almanların bile önüne geçen Rusya, Türkiye’nin verdiği uçak yakıtı desteğine rağmen kendini toparlayamadı. Yılın ilk 5 ayında Antalya’ya gelen turist sayısı 10.3 gerilerken, Ruslar’daki kayıp yüzde 32’leri buldu.
Antalya geçen yılın aynı dönemine göre 260 bin Rus turist eksikğiliğini yoğun bir şekilde hissediyor. Özellikle Rus turiste bağlı olan Alanya, Kemer, Manavgat gibi bölgelerde şu anda tamamı dolu olması gereken otellerdeki doluluklar yüzde 40’lara kadar indi. Yıl sonuna kadar toplam kaybın 1 milyona ulaşacağı bunun Türkiye ekonomisine etkisinin ise 2.5-3 milyar dolar olacağı hesaplanıyor. Rusya’dan umduğunu bulamayan Antalyalı otelciler odalarını doldurmak için Avrupa pazarında yüzde 40’a varan indirimlere gitti. Bu aksiyon karşısında Almanya dahil birçok ülkeden geçen yıla göre gelen turist artsa da hiçbirisi bir Rusya gibi olmadı. Otelciler, “Ağustos 15’e kadar pik zamanında her şey iyi görünebilir. Ancak sonra film kopmaya başlar ve her şey tersine döner” diyor. İşten çıkarma, otellerin kapanması dahi konuşulmaya başlanmış durumda.

***

DURUM:

Türkiye’nin yılda 4.5 milyon turist çektiği Rusya’nın içine girdiği ekonomik kriz, Turizmin Başkenti Antalya’yı alev alev yakıyor.

Alanya, Kemer, Manavgat gibi Rus turiste bağlı otellerde doluluk yüzde 40’larda kaldı. Oteller çalışanlarını işten çıkartmaya başladı.

Boş otellere turist çekmek için tur operatörlerine geçen yılın fiyatları üzerinden yüzde 40’a varan indirimler yapıldı, 5 yıllık kazanım gitti.

Fiyat indirimlerini alan ülkeler arasında bulunan Almanya gibi pazarlarda yüzde 25’lik artışın yaşanmasına karşın Rusların boşluğu dolmadı.

Rusya’daki ekonomik krizin gelecek yıllarda da devam edeceğine işaret eden yetkililer birçok otelin kapısına kilit vurmasını bekliyor.

***

ÖNERİ:

Hükümet tarafından Rusya ve Türk Cumhuriyetlerine yapılan uçak koltuğu destekleme teşvikinin bütün ülkelere uygulanması isteniyor.

Uçak desteğinin alanının genişlemesiyle Ruslardan boşta kalan otellere yönelik ülkelerdeki fiyatların uygun hale getirilmesi planlanıyor.

Yeni otel yatırımlarının yanı sıra yabancıların da satın aldıkları konutları konaklama amaçlı kiraya vermesinin yarattığı arz fazlasının önüne geçilmeli.

Dolulukların düşük seyretmesi anında otellerin işçi çıkartmasının önüne geçilmesine yönelik devlet desteği bekleniyor.


***

Türkiye aşığı Alman turist
ölüyor, yenisini çekemiyoruz
Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkanı Osman Ayık

Geçen yıla kadar hiçbir şey yapmadan yıllık 1-2 milyon turist artışı sağlıyorduk. Bu dünyadaki turizm hareketlerinin artmasıyla zaten bizim payımıza düşen sayıydı.
Türkiye uzun yıllardan bu yana Avrupa’nın en çok tekrar tatil alan ülkeleri arasında bulunuyor. Müşterilerimiz arasında uzun yıllardır başı Almanlar çekiyordu. Ancak bu bize bağlı turistler yıllar geçtikçe yaşlandı ve ölmeye başladılar. Turizm anlamında alttan gelen yeni nesli cezp edemeyip kendimize çekemedik. Bu nedenle Almanya’dan çektiğimiz turist sayısında istediğimiz artışlar meydana gelmiyor. Burada yeni nesil ihtiyaçlar ve aktiviteler göz önünde bulundurularak pazarın ihtiyaç duyduğu adımları atmak gerekirdi.
Her yıl yüzde 15’e varan zamlar yaptık. Ancak geçen yıl sinyallerini gösteren ve bugüne yansıyan durgunluğa çare olarak son 5 yılda edindiğimiz bütün fiyat kazanımlarımızı verdik. Sadece 1 yılda yapılan fiyat indirimlerin oranı yüzde 35-40 oldu. Buna hemen Almanya cevap verdi ve şu anda tek artıda olan pazarımız bu. Rus pazarı indirim olsa bile toparlanamıyor.
Ağustos 15’e kadar pik zamanında her şey iyi görünebilir. Ancak sonra film kopmaya başlar ve her şey tersine döner. Sezon sonunda üç aylık domates, et, süt parasını ödemeye başlayınca esas sorun o zaman yaşanacaktır. Bunun içinde işten çıkarmalar olacağı da var.
Bu bir afetse devletin ve hükümetin belli refleksleri var. Bunlar yapılmalı. Tur operatörlerine yönelik olarak destek kararı çıktı. Biz bunu bütün yıla yayın, Pazar şartı getirmeyin dedik. Ama onlar bizi dinlemedi. Sonuçta bize de böyle bir paket açıklanmadı.
Bağıra bağıra bugünkü duruma geldik. Sen otelci olarak kendi üzerine düşeni fiyat indirerek yapıyorsun. Oysa birçok dinamik şu anda beklemede. İç pazarda tatil kredileri şu anda yok. İnsanların tatil sürelerinin 1 ay ile 45 gün arasına sıkıştığını söyledik, bölgelere göre değişen okul tatilleri uygulamaya girsin istedik. Hepsine kulak kapatıldı. Bugün iç piyasa talebi de bizi kurtarmıyor. Yüzde 10 sayısal eksilme var. Gecelerde kısalma var. Toplamda yüzde 20 düşüş söz konusu.

***

RUSLARIN KAYBETTİRDİĞİ 3 MİLYAR DOLARA ULAŞACAK
Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği (AKTOB) Başkanı Yusuf Hacısüleyman

Meydana gelen bugünkü duruma Rusya merkezli olarak bakmak gerekiyor. Diğer ülkelerdeki küçük kazançlarımız kayıplarımızı karşılamıyor. Rusya’daki pazarı karşılayabilecek bir başka pazarımız yok. Bu yıl Rus turistinde yaşanan sıkıntı Türk ekonomisine 2.5-3 milyar dolarlık kayba neden olacak.
Açığı yerli turistin kapatması pek mümkün değil. Yerli turistin davranış değişikliği pek olmadı. Türkiye’de büyük bir refah artışı söz konusu olmadığı için her şey normal seyrinde gidiyor.
Yaşadığımız sorunun daha önce geleceğini biliyorduk. Tahminler doğrultusunda az çok ortaya çıkmıştı. Teşvikler Nisan ve Mayıs aylarında yapıldı. Biz bunun alanını genişleterek devam etmesini isterdik. Şu anda yaz dönemi için yapabileceğimiz bir şey kalmadı. 1 Eylül’den itibaren kış dönemini destekleyecek bir şekilde uçak desteğinin sınırsız bir şekilde Nisan ayına kadar sürdürülmesi gerekiyor.
                                                                                           
***

BU ŞEKİLDE EN FAZLA 2-3 YIL DAYANIRIZ
Alanya Turistik İşletmeciler Derneği (ALTİD) Başkanı Burhan Sili

Diğer pazarlarda artış olmasına rağmen Rusya’daki düşüş durumu kurtarmıyor. Biz bunu Kasım ayı itibariyle ifade etmiştik. Gelen turistteki azalmanın yanı sıra kalış süresinde de yüzde 10’luk düşüşler meydana geliyor. Bir Rus turist 9 gün kalırken, bu oran 7 güne kadar düştü.
Şu anda Rusya’dan tatil çıkışlarında yüzde 40’lık azalma söz konusu. Rusya’daki tatillerde KDV iadesi yapılıyor. Bunun yanı sıra memur ve askerlerin çıkışlarında engelleme yaşanıyor.
Turist gelmediği gibi bir yandan da yatak arzındaki artış devam ediyor. Sadece Alanya’da bu yıl 4500 yatak devreye giriyor. Tüm Antalya’da ise 4 ayda 22 bin yataklık arz için teşvik belgesi alındı. Bunların yanı sıra yabancıların aldığı konutların önemli bir bölümü de kiraya verilen tesisler olarak geri dönüyor. Bu da krizi derinleştiriyor.
2016 yılına yönelik olarak içine girdiğimiz yeni kontrat döneminde görüyoruz ki gelecek yıl da farklı bir tablo karşımızda olmayacak. Tur operatörleriyle 2016 kontratlarımızı yapmaya başladık. Ancak bu sürecin böyle devam etmesi pazarlık gücümüzü zayıflatıyor. Bugünkü sıkıntılarla gelecek yıllarda da karşılaşacağız. Özellikle devreye giren yeni yatak kapasitesi sıkıntının büyümesini destekleyecek. Ancak finansal yapısı ve yönetimi dayanıklı olmayanlar başta olmak üzere biz bu duruma bu şekilde en fazla 2-3 yıl dayanırız. Bundan sonra iş nereye gider bilmiyoruz. Genel tablo pek de iç açıcı değil.
Şu anda ilk adım olarak reklam, tanıtım ve imaj çalışmalarının yapılması gerekiyor. Bununla birlikte mevcut pazarlardan gelen sayısını artırmak için çalışmalar yapmalıyız.
Geçen yıla oranla iç pazarda artış yaşanıyor. Ancak Ramazan ve okulların tatil olduğu dönemin dışında tatile çıkma alışkanlığında bir değişiklik yok. İç pazar toplamın yüzde 20-25 kısmını karşılamalı.

YATAK ARZI KONTROL ALTINA ALINMALI
ETS Grubu Başkanı Mehmet Ersoy

Bu yıl talep konusunda dip yaptı. Gelecek yıl bu kadar kötü olacağını tahmin etmiyorum. Otelcilerin bir kısmı karamsar durumda bulunuyor. Evet bu yıl kötü başladı. Bu yılki dibe vuruş Rusya ile ilgili bir durum. Hükümet tarafından yapılan bir destekle bunu aşmak söz konusu oldu. Daha da toparlanacağını düşünüyoruz. Eğer genel bir sıkıntı varsa bunu uçak yakıtı desteği verilerek çözülmez. Geleceğe dönük yapısal sorun olarak yatak arzının kontrol altına alınması gerekiyor.

DOLULUKTA İYİ BELEK’İ DE FİYATTA AŞAĞIYA ÇEKİYOR
Kaya Hotels & Resorts Yönetim Kurulu Üyesi Doruk Kaya

Antalya’da son yıllarda kontrolsüz yatak arzı oluştu. 1990’lı yıllardan bu yana Almanların tercih ettiği bölgelerde yeni yapılan tesislerde Ruslar hedeflendi. Oluşan yoğun yatak arzı karşısında yetkililer üzerlerine düşeni yapmadılar.
Rusya’ya yönelik hesapsız kitapsız olarak yapılan otel yatırımları bütün Antalya’ya hesabı kesiliyor. Antalya özelinde yeni otel ve yatak arzının Bakanlık ve Belediye tarafından durdurulması gerekiyor.
Bu durum öncelikle otelcilere sonra da piyasaya sirayet edecektir. Bunun bu yılla sınırlı kalmayacağını ve talep düşüşünün gelecek yıllarda da devam edeceğini öngörüyoruz.
Belek doluluk anlamında Antalya’nın diğer bölgelerine göre nispeten daha avantajlı olarak görülse de fiyat anlamında boşluklar buranın değerini de aşağıya çekiyor.
Yılbaşında tur operatörlüğüne verilen uçak koltuğu desteğinin Rusya dışındaki birçok ülke için alanını genişletilmesini bekliyoruz. En azından bu şu anki yangının biraz daha sönmesine neden olacaktır.

DÜKKANI KAPATMALAR GÜNDEME GELECEK
IC Hotels Genel Koordinatörü Abdullah Keleş

Havalimanı yanındaki Lara-Kundu bölgeler daha planlı yerleşim bulunduğu için, Belek ise yüksek gelir grubu olan golf tesislerine sahip gibi noktaların bulunduğu oteller kriz ortamından az etkilendi. Ancak diğer bölgeler sıkıntılı. Alanya, Kemer, Manavgat gibi bölgeler burada başı çekiyor. Şu anda tamamı dolu olması gereken otellerdeki doluluk oranı yüzde 40’lara kadar düştü.
Geçen yıl Ruslar ile kontrat görüşmeleri sırasında bu yıl durumun bu yönde olacağı ortaya çıkmıştı. Bugünkü durum itibariyle Rusların gelecek yıl da gelmeyeceğini görüyoruz. Avrupa kontratlarını şu anda bitiyor. Kasımda ise Rusya ile kontrat zamanı başlayacak. Ancak bu durum birkaç yıl daha devam edebilir.
Yatırımlarında kredi kullananlar için geri dönüş süresi uzayacaktır. Dükkanı kapatma durumu ile karı karşıya kalabiliriz. Bunlara karşı yurtdışından turist getiren uçaklara verilen desteği devam ettirmek gerekiyor. Bununla birlikte otellere de işçi desteğinin verilmesi lazım. Çünkü doluluk düşünce herkes işçi çıkartma yoluna gidiyor.

ALMANYA DÜŞÜŞÜ FİYAT AYARLAMASIYLA DURDU
Germanyfans Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Baraner

Devlet desteği alamayan ve kendisinin milyar liralık turizm yatırımları bulunan oteller bir araya geldiler. Rusya’daki ekonomik krizin turizm anlamında Antalya’yı kilitleyeceğini gördük. 300’e yakın otelin pazarlama müdürleri olarak Avrupa’ya yöneldik. Almanya pazarına yönelik olarak fiyat ayarlamasına gittik. Böylelikle Mart ayında yüzde -24 olan düşme yerini yüzde 25’lik artıya bıraktı. Ancak Avrupa’daki artış Rusya’daki çöküşün yerini karşılayamadı. Serik ve Manavgat gibi bölgelerde işten çıkartılan turizmciler kahvelerde bulunuyor. 38 yıllık turizmcilik hayatımda en dramatik yıl olabilir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder